Een digitaal speelplein met allerlei ideeën voor leuke en uitdagende activiteiten met digitale spelmaterialen voor kinderen. De activiteiten zijn afkomstig van pedagogisch medewerkers in de kinderopvang, studenten en docenten van de opleidingen Pedagogisch Werk (mbo), Associate degree Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) en HBO-Pedagogiek. Veel van de ideeën zijn uitgeprobeerd in de praktijk. Ze zijn bedoeld voor iedereen die met kinderen van 2,5 – 12 jaar werkt, gaat werken of hiertoe opleidt.
Alle activiteiten op het DigiDoePlein dragen op een speelse manier bij aan de ontwikkeling van kinderen. Niet alleen aan de ontwikkeling van digitale geletterdheid, maar ook bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van taal, creativiteit, sociale vaardigheden, motoriek, etc.
De digitale spelmaterialen die gebruikt worden, lokken uit tot actief en creatief bezig zijn, tot ontdekkend en onderzoekend (samen-)spel. De inhoud sluit aan bij de ontwikkeling en belevingswereld van de kinderen.
Ze zijn een aanvulling op de niet-digitale spelmaterialen en hebben meerwaarde. Ze voegen nieuwe elementen toe aan spel (bijvoorbeeld: kinderen filmen een toneeltje en kijken terug), bieden nieuwe spelmogelijkheden (met behulp van de beebot tekeningen maken) of maken dingen mogelijk die in werkelijk niet kunnen (zoals de digitale microscoop).
Digitale spelmaterialen die alleen maar uitlokken tot passief gebruik, zoals video kijken, worden niet gebruikt.
In de activiteiten worden digitale materialen vaak gecombineerd met niet-digitale spelmaterialen. Waar het even kan, zijn het activiteiten voor buiten die uitlokken tot bewegen. Schermgebruik is beperkt, omdat veel kinderen op school en thuis al regelmatig achter het scherm van mobiel, tablet of televisie te vinden zijn.
Net zoals bij ander spel, is het belangrijk om deze activiteiten te begeleiden, betrokken te blijven bij wat de kinderen doen en hierop in te spelen wanneer zinvol. Daarom vind je bij iedere activiteit suggesties voor (verdiepings-)vragen om aan de kinderen te stellen. Bij oudere kinderen op de bso die zelfstandig bezig zijn met digitale spelmaterialen, houdt een pedagogisch medewerker tenminste een oogje in het zeil.
Iedereen met een goed idee voor een activiteit met digitale spelmaterialen voor kinderen, kan deze invoeren, bij ‘Activiteit aanleveren’.
We plaatsen ideeën die:
De digicoaches van kinderopvang KION, de mbo-opleiding Pedagogisch Werk van ROC Nijmegen, Associate degree Pedagogisch Educatief Professional en de hbo-opleiding Pedagogiek van HAN University of Applied Sciences beheren het DigiDoePlein. Zij beslissen aan de hand van bovenstaande criteria of activiteiten wel of niet worden geplaatst op het DigiDoePlein. Het kan even duren voordat je idee geplaatst wordt.
Het DigiDoePlein is een creatie van KEI Innovatienetwerk i.s.m. iXperium Centre of Expertise leren met ict. Met vragen kun je terecht bij kei@roc-nijmegen.nl.